Saturday 30 July 2011

Kejang

hai...aku rs aku ni tulis blog tem ujung mggu je kot..kadang2 hujung mggu pn aku xtulis, xde idea nk tulis ape.kang merepek sngt orng baca menyampah..bukn xde ms, cuma kalo mlm2 aku blk keje, on fb, tp aku duk je guling2..satu hal yg aku xth nape ngn aku ni, aku cpt kejang. baring lama atas lengan, kejang, jaln jauh2 balik kang tido kejang, sejuk, kejang..So kalo tido mlm aku beringt2 la, kalo nk geliat tu jgn over sngt..kang kejang tem tido aku sakit sorng2..Pernah satu hari tu, kul 3 pagi aku trjaga, kaki aku kejang..yg hairanya sebelah je.kul 3.30 kejang lg..kul 4 terjaga lg, dlm telinga gatal..adoiii..memang xpuas tido.bangun pagi mula la ssh..Aku ade la gak baca kat tenet punca kejang otot ni..ni yg aku dapat..

PUNCA
Peredaran darah yang kurang baik.
Kekurangan kalsium.
Terlalu banyak fosforus.
Perkara tersebut boleh menyebabkan kejang betis @ kaki.

aku: xtahu la aku kurang yg mn satu..

LANGKAH PENCEGAHAN
Memperbaiki peredaran darah dengan cara bersenam dan mengutamakan makanan yang kaya dengan vitamin B, roti, beras ceruh, hati.
Kadangkala kalsium yang berlebihan boleh membantu, tetapi jika terlalu banyak minum susu MUNGKIN akan menyerap banyak fosforus. Sederhanakanlah dalam pengambilan pemakanan tersebut.
Anda juga mungkin kekurangan garam ( terutamanya dalam cuaca yang sangat panas ) jadi makanlah sesuatu yang masin pada setiap petang.

aku: roti selalu la gak aku mkn, xmungkin kurng, hati jarang..aku xsk.pedal aku mkn la..so pasni kn kedarah hati la..kang darah tinggi lak..beras ceruh aku xth ape jenis beras.so ssh nak cr xpayah la..kurang garam tu xmungkin sbb aku jenis sk bnda masin..

PENAWAR
Tegangkan otot yang kejang pada betis atau kaki anda dengan menarik kaki perlahan-lahan ke arah lutut. Selalunya kekejangan berlaku kerana anda bangun dengan meluruskan kaki dan ibu jari ( terus bangun, tanpa mengalih badan mengiring ). Biasanya menolak jauh tapak kaki anda ketika meluruskan kaki. Urut otot-otot tersebut dengan santai.

aku: ni yg slalu aku buat tiap kali aku kejang...satu lagi trtinggal..mulut mesti bising adoi2 doi doi....doi sorng2..sape nak tolong..hahaha

.

No comments:

Post a Comment